WEKO3
アイテム
英語付加疑問文の語用論的分析の試み
https://takushoku-u.repo.nii.ac.jp/records/207
https://takushoku-u.repo.nii.ac.jp/records/20713b875d1-9f49-4954-8896-b56994e89143
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-04-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 英語付加疑問文の語用論的分析の試み | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | Toward a Description of Tag Questions in Discourse | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | answer | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | following utterance | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | intonation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | non-information-seeking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | question | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | answer | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | following utterance | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | intonation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | non-information-seeking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | question | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
種別 | ||||||||||||
論文 / Article | ||||||||||||
著者 |
渡辺, 勉
× 渡辺, 勉
× Watanabe, Tsutomu
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Tag questions in English are generally introduced as a pair of a question and an answer in EFL textbooks. The information-seeking function of a tag question is stressed. Yet, Tottie and Hoffman (2009) report that the information-seeking use of tag questions comprises 41% in their data. Out of 65 examples I have gathered from the Archers (2018), a BBC’s radio drama, a coherent or direct response to a tag question is made in 37 cases. Among the 37 examples, responses with a literal “yes” add up to 10 instances and responses with a literal “no” come to seven instances. The combined numbers of literal responses, 17 instances, constitute 46% in the “coherent responses”. The literal yes/no responses comprise only 26.2% in the total number of examples of tag questions collected from the Archers (2018). The non-information-seeking function of tag questions needs more attention in linguistic description as well as in an EFL context. | |||||||||||
書誌情報 |
拓殖大学語学研究 en : Takushoku language studies 巻 140, p. 147-192, 発行日 2019-03-29 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 拓殖大学言語文化研究所 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13488384 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||
主題 | 835.1 |